Strona główna > Barometr Krakowski > Założenia projektu – czemu służy Barometr Krakowski?
Barometr Krakowski
Tagi:
2015Barometr Krakowski
Założenia projektu – czemu służy Barometr Krakowski?

Barometr Krakowski to projekt, który realizuje szereg celów gminy Kraków.
Cel projektu
Barometr Krakowski to cykliczny projekt badań opinii i potrzeb mieszkańców Krakowa realizowany przez Kancelarię Rady Miasta i Dzielnic Krakowa. Głównym celem projektu jest:
Włączenie do publicznej dyskusji o mieście rzetelnych informacji na temat opinii i potrzeb mieszkańców Krakowa.
Oznacza to, że priorytetami projektu są:
- objęcie badaniem zjawisk i zagadnień ważnych dla aktualnej dyskusji o przyszłości miasta;
- zaprojektowanie badania, które spełni oczekiwania interesariuszy projektu w zakresie jego tematyki oraz formy prezentacji;
- zaprojektowanie badania spełniającego najwyższe normy metodologii badań społecznych;
- zabieganie o wykorzystanie wyników badania w dyskusji o mieście;
- włączenie w projekt, na różnych jego etapach, przedstawicieli interesariuszy projektu (określanie zakresu tematycznego, interpretacja wyników).
Przez interesariuszy Barometru Krakowskiego rozumiemy uczestników dialogu społecznego w mieście Kraków, w tym przede wszystkim: mieszkańców, władze miasta, decydentów miejskich, urzędników, organizacje pozarządowe oraz ruchy miejskie, media, jak również środowiska badawcze oraz eksperckie.
Celami pobocznymi projektu są:
- wzmocnienie wizerunku Urzędu Miasta Krakowa w zakresie otwartości instytucji na dialog publiczny;
- promocja idei badań społecznych wśród interesariuszy projektu;
- rozwój metodologii badań społecznych nad miastami;
- budowa marki Barometru Krakowskiego.
Działania
W ramach projektu realizowane są następujące działania:
- konsultacje zakresu danego badania z: radnymi miasta, radnymi dzielnic, przedstawicielami magistratu, przedstawicielami organizacji pozarządowych;
- konsultacje metod badania ze Społeczną Radą Naukową, w skład której wchodzą: prof. dr hab. Jarosław Górniak (UJ), prof. dr hab. Andrzej Bukowski (UJ), prof. dr hab. Stanisław Mazur (UE), prof. dr hab. Andrzej Piasecki (UP);
- prowadzenie strony internetowej prezentującej koncepcje oraz wyniki badania;
- prowadzenie profilu mediów społecznościowych promujących badanie;
- udostępnienie otwartego zbioru danych do wykorzystania przez jednostki akademickie oraz badawcze;
- wspólna interpretacja wyników badania z przedstawicielami Rady Miasta Krakowa, rad dzielnic Krakowa oraz przedstawicielami krakowskiego magistratu.
Wskaźniki
Cele | Wskaźnik |
---|---|
Włączenie do publicznej dyskusji o mieście rzetelnych informacji na temat opinii i potrzeb mieszkańców Krakowa | liczba cytowań w mediach |
liczba wejść na stronę internetową | |
liczba osób śledzących profile mediów społecznościowych | |
liczba przedstawicieli adresatów włączonych w projekt badawczy | |
Wzmocnienie wizerunku Urzędu Miasta Krakowa w zakresie otwartości instytucji na dialog publiczny | odsetek mieszkańców zadowolonych z możliwości wpływania na władze miasta, lub uznających że miasto uwzględnia opinie mieszkańców w procesie zaradzania miastem |
Promocja idei badań społecznych wśród adresatów projektu | odsetek urzędników UMK znających wyniki badania |
odsetek urzędników deklarujących wykorzystywanie wyników badania w swojej pracy | |
liczba wskaźników strategicznych w dokumentach strategicznych UMK opartych na wynikach badań | |
Rozwój metodologii badań społecznych dotyczących miast | liczba prac naukowych sporządzonych w oparciu o dane z BK |
liczba pobrań otwartego zbioru danych | |
liczba pobrań arkuszy ze wskaźnikami opartymi na BK | |
Budowa marki Barometru Krakowskiego | odsetek mieszkańców, który słyszał o Barometrze Krakowskim |
odsetek odmów udziału w Barometrze Krakowskim | |
odsetek zapisów do panelu badawczego | |
liczba uczestników badania |